Inger och AKB

Det finns många problem med att jobba i en bokaffär. Några är bland annat författarna, ledningen, butikschefen och sen är det förstås kunderna.
Författarna har krav och vill bli behandlade som de "stjärnor" och "bästsäljare" de är. I Svensk bokhandel skriver Inger Frimansson om hur Akademibokhandeln (där jag jobbar men i en annan stad i en större butik) inte har hennes bok och skyltar med eftersom den säljer så otroligt mycket.
http://www.svb.se/Nyheter/2009/181402 . Inger visar sig vara en primadonna i högsta klass. Hon är kränkt av AKB eftersom hennes bok inte är exponerad eller finns. Hon kan inte gå in i en av våra butiker utan att känna sig illa till mods, hon känner sig som en debutant. Jag tycker att det är ytterst pinsamt att läsa hennes brev. Det visar på en person som har ett för stort ego och för höga tankar om sig själv. Jag står inte i kassan där de flesta böcker finns så speciellt ofta men när jag står där så är det inte Inger Frimansons böcker jag säljer mest av.

Alla vet att AKB är inne i en mycket turbulent tid, det är ingen hemlighet. Vi har fått en skojare till vd som inte vill ha personal eller knappt några böcker i butikerna, försäljningen ska ske på internet. Under några veckor i sommar fick vi knappt in några nya böcker över huvud taget eftersom vårt nya centrallager inte har klarat av att skicka ut några beställningar. Det har varit beklämmande många gånger att gå till jobbet och veta att vi inte längre har något att erbjuda men nu har vi iallfall hypnotisören. Vi får inte heller beställa in några böcker till våra kunder de får ägna sig åt att beställa på internet istället. Så kära Inger Frimansson, klaga gärna på AKB för vi har en icke fungerande verksamhet men ta det inte personligt. Att vi inte säljer dina böcker förlorar du inga pengar på, det gör vi.

Det är roligt att läsa kommentarerna som talar om apatiska biträden etx. Men jag vet hur svårt det kan vara när dessa kultursnobbar kommer in och ska ha sina böcker. De är inte så speciellt medgörliga och snäser så fort det inte går som de vill. Bland de första förfrågningar jag fick när jag satt i bokinfo var om Herman Hesse. Då visste jag inte vem det var och det vet jag knappt nu heller. Men bara för det så behöver det inte snäsas. Numera vet jag att han har fått Nobelpriset men inte så mycket mer. Bara för att jag jobbar i bokhandel kan jag inte läsa allting. Och det mesta vi har är ny litteratur och då kommer det ut några tusen nya titlar varje år och det går inte att hinna läsa allt, eller ens höra talas om allt. Sen är vi numera så styrda av kedjan att vi inte kan få in böcker som inte finns i vårt datasystem. Vi kan inte beställa böcker till kunder eftersom allt ska ske via bokus. Och där kan du hitta alla böcker om du kan stava till namnet själv. Där kan även Inger Frimansson köpa sina böcker så att hon slipper gå in i affären. AKB och Norstedt har för övrigt samma ägare så bit bara i handen som föder dig!

Kommentarer
Postat av: Johanna - den där kaninen

Hahaha, varför har dom inte tagit med Inger Frimansson i nästa säsong av stjärnorna på slottet?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
adopt your own virtual pet!