Funderingar kring vad jag gör?

Fick Mormons bok idag! De snälla flickorna gav den till mig, de ville dock fortsätta prata medans jag och Oskar ville gå. Jag har ganska svårt för att bara gå fast jag vet att de vill ha in mig, de ville ringa någon gång, och det vill inte jag.
Jag tänker inte bli mormon den närmaste tiden, har tillräckligt med religion dagligen i skolan, jag funderar dock ständigt på vad som är vettigt och mindre vettigt. Jag blir mest rädd när det pratas om grupper som gör allt för att sluta sig mot sekularisering, det är inte -valfri religion- som det är fel på det är bara för lite av den. De senaste rörelserna jag har läst om är (ultra)ortodoxa judar och muslimskagrupperingar. Det är otäckt hur de ser på sin omgivning, inskränkt och självupptaget. Jag kan inte förstå denna motvilja mot att utvecklas. Visst inget är perfekt i dagens samhälle, långt ifrån, men det går inte att sluta sig och motverka.
 Även folk som inte bryr sig om religion ses det ner på. Vi har blivit snuttifierade pga media och vi kan inte hänga med i resonemang. Men vem orkar bry sig? Jag tänker inte på religion när jag kommer hem från jobbet, fast det gör jag ju men det är bara för att det är mina studier som tvingar mig och det är inte på ett sätt där jag försöker komma på vad jag vill göra.

Den diskursen som är på universitetet är ganska långt ifrån vad vanliga människor bry sig om. Just nu håller jag på med religionshistoria som är ettjätteintressant ämne och som faktiskt håller sig på en bra nivå men kristendomstolkningar var helt ute och for.
 Jag tror inte en vanlig männsika har någon större tid att sitta och tänka på att ingen vet hur Gud är och därför kan man säga hon om Gud som de postmomderna teologerna pratar om, eller om att man kan lyfta fram kvinnornas roll i religionen som de femenistiska teologerna vill, men vem bryr sig? När jag vill ha hjälp från några högre makter har jag knappast någon lust att sitta och tänka på att jag inte får anta att det är en man eller ens något som jjag kan benämna något radikalt annorlunda. (nu ber jag inte till Gud eller vad det är men om jag hade gjort...)

Något som är väldigt intressant är dock bibelstudier, inte så att jag försöker hitta alla ställen i Gammla Testamentet som faktiskt förutsäger Jesus ankomst utan mer det historiska i texten. Boken handlar till stora delar om länder, krig, kungar, profeter och andra myter. Jag har inte så stor koll på bibeln, bara ytterst få pyttebitar som jag har jobbat med i skolan men jag skulle verkligen vilja lära mig mer, men. Det är alltid ett men när det gäller bibelstudier, det blir så kristet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
adopt your own virtual pet!