Ögonfotot väntar.

Idag "beställde" jag tid för ett litet ögon foto så att det kan se hur mina diabetesögon mår. På torsdag ska jag dit och jag har inte en aning om vad som väntar mig. Jag har förståt att det inte är så hemskt som det kan låta men jag vet egentligen inte mer än att de ska hälla lite vätska i mina ögon som utvidgar pupillen, jag kommer tydligen vara ganska så ljuskänslig några timmar efteråt också. Jag kan inte tänka mig att något är fel på ögonen eftersom jag inte har haft min diabetes speciellt länge, bara några månader men det är kanske bra att ha koll på det hela från början ifall något skulle hända. Efter diabetesprogrammet på tv4 så är väl det kanske inte ögonen jag är mest rädd för ska skadas utan jag är mer rädd att de ska hugga av benen eller att jag måste transplantera något, jag har faktiskt haft nej som donationsalternativ sen det där registret startades för en väldas lång tid sedan. Är det dubbelmoral då ifall jag skulle behöva en njure trotts att jag inte vill ge bort min? Det är saker, som tur är,som  ligger lååång tid framåt men ändå det är alltid bra att vara säker på vad man (dvs: jag) vill när det väl gäller om det ens blir aktuellt. Det är inte så att jag går omkring och tänker på det alls men ändå tv4-programmet fick nog fart på mångas tankar. Jag ska även ta lite andra prover men jag känner mig ganska van vid att bli tappad på blod så sådant skrämmer mig inte, har iofs aldrig gjort det heller förutom när någon sköterska börjar tjata om att man kan må dåligt och jag börjar tänka på det.

 

Idag har jag verkligen varit jätteduktig (om jag får säga det själv då) då jag har städat det mesta av mitt hem och jag orkade att ta tag i min disk som stått och gäckat mig en längre tid, den hade tom börjat att lukta och då är det verkligen illa. Det var dock inga större problem eftersom det egentligen var skal som låg under en kastrull som hade börjat lukta så det hemska doften lurade mig till att tro att det var värre än det var. Jag har försökt få folk att rangordna sina sinnen och jag tror inte mitt luktsinne skulle komma så speciellt högt upp på min egen lista eftersom det får mig att avfärda allt som det tycker luktar illa.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag borde också beställa tid - fick en röd fläck i ögat häromdagen och blev livrädd att det var en blödning. Verkar dock som att det bara var sömnbrist, för den försvann ;)

Jag var jättenojig inför förra ögonbottenprovet, tycker inte om att bli petad i ögonen eller att få saker hällda där, men det var inte alls farligt :)

Postat av: Michael

Jag ska nog klara av detta, det är jag övertygad om. Men det där med fläcken låter inte roligt, panik kan man få för mindre. Jag vet inte om du tittade på fyrans program men allt ont efter det har blivit diabeteskomplikationer ;)

2005-08-16 @ 13:59:36
Postat av: Emma

Jag tittade bara lite grann, men det räckte för att jag skulle bli helnojig... Tyckte det var lite för mycket skräckpropaganda över programmet!

2005-08-16 @ 14:19:32
URL: http://racas.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
adopt your own virtual pet!